Meno terapija

 

Psichinės sveikatos ugdymas ypač prasmingas vaikystėje ir paauglystėje, kuomet formuojasi vertybės, žmogaus pasaulėjauta, elgsenos stereotipai. Vaikų psichinės sveikatos ugdymas prasideda šeimoje ir tęsiasi ugdymo įstaigose.

Elektrėnų sav. literatūros ir meno muziejuje ir Elekrėnų ,,Ąžuolyno“ progimnazijoje 2016 m. rugsėjo-gruodžio mėnesiais vyko mokinių psichinės sveikatos stiprinimo projektas „Esu emociškai stiprus ir sveikas“, finansuojamas iš Elektrėnų savivaldybės visuomenės sveikatos rėmimo specialiosios programos. Meno terapija – puikus būdas išreikšti savo emocijas, ugdyti emocinį intelektą, mokytis atsipalaidavimo technikų, susipažinti su nerimo, streso įveikimo būdais. Svarbiausia, kad meno terapija nereikalauja jokių specialių gabumų ir įgūdžių. Dalyvavimas tokiose užsiėmimuose padėjo vaikams iš naujo atrasti save ir pažinti kitus.

Meno terapijos užsiėmimai buvo jungti su įvairiomis psichologinėmis technikomis, pratimais, namų darbais. Užsiėmimo metu dalis laiko buvo skiriama kūrybai, kita dalis – vaikų „kūrinio“ analizei. Svarbu buvo ne tai, ką vaikai nupiešė, o tai, ką piešinio pagalba apie save sužinojo ir  atrado. Dirbdami grupėje ar poroje mokiniai gerino bendradarbiavimo įgūdžius, spręndė tarpusavio ir vidinius konfliktus, mokėsi apginti savo nuomonę, analizavo kodėl kartais sunku siekti bendro tikslo. Grupės taisyklės užtikrino saugų buvimą užsiėmimuose, suteikė daugiau pasitikėjimo savimi, skatino atviriau bendrauti, nebijoti pasakyti apie savo baimes bei ugdė toleranciją ir pakantumą vienas kitam. Pvz. Spalio mėnesį meno terapijos užsiėmimuose dalyvavo pradinių klasių ir 5-8 klasių mokiniai. Iš plastilino jie lipdė “Pykčio statulėles“, naudodami kinetinį smėlį, dekoratyvinius akmenukus, žverelius ir pan. kūrė “Ramybės oazę”. Kinetinis smėlis, puiki terapijos priemonė – ji atpalaiduoja, suteikia daugiau laisvės ir drąsos išreikšti save. Kai kurie mokiniai darė portretinius “Aš” koliažus arba piešė kinetiniu smėliu.

Meno terapijos metodai  moksleiviams suteikė galimybes saugioje aplinkoje patirti savo kūrybiškumą, žaidimo procesą, atrasti bei atskleisti naujas, kūrybiškas savo asmenybės puses, džiaugtis bendra komandine kūryba. Diskusinio pobūdžio užsiėmimuose buvo kalbama, kodėl svarbu išmokti reikšti savo emocijas žodžiu, o ne agresija, mokoma labiau pasitikėti savimi, skatinama atviriau bendrauti, ugdoma tolerancija bei pakantumas vienas kitam. Vaikai pastebėjo, kad lankydami Meno terapijos užsiėmimus išmoko lengviau spręsti tarpusavio konfliktus,  praplėtė savo emocinį žodyną ir galėjo geriau įvardyti savo savijautą.

Elektrėnų sav. literatūros ir meno muziejaus informacija